Building a Bond with Children

“I'd like to think kids go home from my class and say, 'I had great fun. I played all day,' because that's how children learn.”
Amanda Johnson, Radnor Nursery School


Dealing with children can be a big challenge. They are more sensitive than we think. And just like Tom Hanks in
Forrest Gump said, "Mama always said life is like a box of chocolates. You never know what you're gonna get!," the same goes with kids. The personalities of these young learners are very different from one another.

As a teacher of small children, I know that building a solid teacher-student bond is very important, because this will become the basis on which they learn. The more honest effort the teacher—or parent—gives, the more likely the child will follow and become naturally motivated.

After teaching toddlers for several years, here are the top five things that I’ve learned to help you build a positive and lasting bond with small learners. I believe these also apply very much to the role we parents play as teachers to our kids.

• Make an effort
Take the time and effort to really understand the child. It might sound cheesy, but it’s true. A child needs to know that you really care about them.

• Make them a part of the team
One way of doing this is to share responsibilities. This is a way of showing trust. It boosts their confidence and endorses teamwork.

• Listen
Listening actively enables you to capture the messages the child is trying to convey. Youngsters want to be listened to, so open your ears—and your heart—and listen! The key to getting kids to participate is to actively listen to them.

• Acknowledge
Having listened to what the child has to say, acknowledge their statement. This will help the them understand that they
are being heard, which will result in higher self-esteem and confidence both in and out of class.

• Be Genuine
Children are very sensitive to genuineness; they know when we’re being real and when we’re faking it. Having a genuine interest in their world means a lot to them. If you want to connect with a toddler—or anybody for that matter—you must dive into
their world. See things how they see them, feel things how they feel them and understand things how they understand them. Creating a bond with the child should not feel forced; it should come naturally and spontaneously—don’t over do it.

I consider teaching both challenging and rewarding—and I can certainly say the same about parenting. Although it may seem like we’ve forgotten how it was to be a kid, we must always make the effort to look back at our own childhood and put ourselves in the child’s shoes. Every child is different—but if you invest your time and effort in building a genuine bond, you will not only help them learn, but you will also help them find their own voice in life.

Brahm

「子どもたちと絆を結びましょう」

「私の授業を終えて家に帰った子どもたちが『とっても楽しかった。一日中遊んだんだ』と言ってくれたら嬉しいです。だって、子どもたちはそうやって学んでいくのですから」 アマンダ・ジョンソン (ラドナーナーサリースクール)

子どもたちと関わることは時に大きな挑戦を伴います。彼らは私たちが考えている以上にとても繊細です。『フォレスト・ガンプ/一期一会』という映画には「母はいつも、人生はチョコレートの箱だと言っていた。開けてみるまで分からないってね!」というトム・ハンクスの台詞がありますが、子どもたちもまさにこの通りです。小さな生徒の皆さんの性格はひとりひとり大きく異なります。

幼い子どもたちを教える立場として、先生と生徒の間にしっかりとした絆を築くことが非常に大切だと考えています。なぜなら、これは子どもたちの学びの基盤になっていくからです。先生が、または親が誠実に向き合うほど、子どもたちも話を良く聞き、自然とやる気が出るようになります。

幼児の指導を何年も続ける中で私が見つけた、小さな学習者さんたちと前向きで持続的な絆を結ぶのに大切な5つのことをここに紹介したいと思います。これは私たち親が子どもに何かを教える時にもきっと役立つでしょう。

努力すること
子どものことを心から理解するために、しっかりと時間と労力を注いで下さい。ありきたりに聞こえるかもしれませんが、これは真実です。心から大切にされていると、子どもが実感できることが重要です。

子どもたちをチームの一員にすること
このためには責任を共有することをおすすめします。信用していることを子どもに示すことも有効です。こうしたことで子どもの自信とチームワークを高めることができるでしょう。

話を聞くこと
積極的に話を聞くことで、子どもが伝えようとしていることを把握できるようになります。子どもたちは話したがりですから、耳と心を傾けて、良く話を聞いてあげましょう!何かに取り組んでもらおうと思う時、鍵になるのは積極的に子どもたちの話を聞く姿勢です。

認めてあげること
子どもたちの言っていることを聞いたら、その意見を受け入れてあげましょう。子どもは話を聞いてもらえたのだと分かるようになりますし、教室であろうとそれ以外の場所であろうと、自尊心や自信を高く持てるようになります。

誠実でいること
子どもたちは周囲の誠実さや正直さに非常に敏感です。私たちが本当のことを言っているのか、それとも嘘なのかを理解しています。子どもたちの世界に心からの関心を持つことは、彼らにとって大きな意味を持ちます。もし幼児と、またはそれ以外のどんな人とであっても、心から通じ合いたいと思うのなら、彼らの世界に飛び込んで下さい。世界を彼らと同じ視線で見て、同じ感覚で感じて、同じ方法で理解しましょう。子どもとの絆を築く上で、やらされている感は厳禁です。あくまで自然で自発的になるよう進めていき、やり過ぎてしまわないよう気をつけて下さい。

講師の仕事には困難もやりがいもありますが、子育てにも全く同じことが言えると思います。幼少期とはどんなものだったか忘れてしまったと思うようなこともありますが、自分の子ども時代を思い出し、その立場に立って常に一生懸命考えていかなくてはなりません。子どもはひとりひとり違います。しかし本当の絆を結ぶために自分の時間と労力を注げば、子どもたちの学びの助けとなるだけでなく、彼らがしっかりと自分を持って生きていく支えにもなってあげられるでしょう。

ブラム・パスクアル