There is no such thing as “too young to learn a language!”

The conventional wisdom is that children start studying when they go to school at about the age of six.  Many believe that everything before that is just play and doesn't really teach them the important, difficult stuff.  This could not be more wrong.  In fact, for most things, the younger a child can start learning, the better it is for not just knowledge, but also for their IQ and general intelligence.

Children are born with nearly twice as many neural connections in their brain as they will have as adults.  These connections can be seen as indicating the potential to learn and remember.  However, between the ages of 3 and 5, and 15 and 18, the human brain cuts excess connections.  So basically, it’s a matter of “use it or lose it.”  The more you can engage and stimulate a young child's brain, the more connections they will retain through these periods, and the greater their intellectual and mental potential will be.

As for language, this means that the earlier you can expose your child to another language, and the greater that exposure is, the better it is for the child.  Your child is already learning Japanese from birth –– and in fact even prenatal learning has been demonstrated, so why not add another language to the list!

Of course, a 2-year-old can't sit behind a desk and do textbook activities, but that does not mean they cannot acquire a new language.  For infants, the most important part of language acquisition is hearing the language, while observing how those sounds relate to communication.  Children's songs and programs, and especially speaking English to and around them are very powerful tools to start them on the right track.  Once they get old enough to start playing games, the next step is to play English games.  The games don't have to be about English specifically, merely playing games in English will do just fine.

For early-life language acquisition, variety and repetition are key.  Children can only learn that to which they are exposed, so exposing them to as wide a variety of contexts and language experiences as possible is very important.  Talk about as many different things as possible, and do various everyday activities in English together.  Children are like sponges, and often what you think was not absorbed, will come back up at the most unexpected times.

It is also important that children are exposed to a particular grammar or word multiple times over a period.  Saying the same sentence many times over days, weeks, and months, or talking about the same topics over and over again, or asking the same questions again and again are important to cement the new English in the young child’s mind.

For the little ones, everything is about “watch, listen, and play,” but that is just as impactful to their English learning as doing textbook exercises once they're in school.  There truly is no such thing as “too young to learn a language.” In fact, the younger the better!

Gideon

言語を学ぶのは若ければ若いほど良い!

一般的な慣習では、子どもたちは学校に通い始める6歳くらいから"勉強"を始めます。 多くの人 は、学校に入るまでは遊びが中心となり、難しいことは教わらないと考えているでしょう。 それは 大きな間違いです。実際、ほとんどの物事においても、子どもたちは学び始めるのが早ければ早い ほど、身の回りの知識だけでなく、IQ や一般的な常識にも影響を与えると言われています。

子どもたちは、大人の約 2 倍の脳内神経伝達経路)を持っています。これらは、学習能力と記憶力 の可能性につながっています。 しかし、3 歳から 5 歳の間、また 15 歳から 18 歳の間では、人間 の脳内で「使える知識、不必要な知識」が分別され、余分な伝達経路の働きを弱くします。

そのため、幼児の脳をより活発に刺激すればするほど、神経伝達経路はより多くのつながりを保つことができ、知的かつ精神的な潜在能力が高まるでしょう。

言語に関しても、幼い頃から別の言語に触れさせ、その言葉を使う機会が多いほど、子どもたちに とってもプラスになります。 日本の子どもたちは生まれてすぐから日本語を学べる環境にいます。 また、胎教も実証されています。このことからも、別の言語の環境を同時に作ってみてはいかがで しょうか。

もちろん、2 歳児は机に向かって教科書に沿った学習をすることは難しいでしょう。しかし、そ れは新しい言語を習得できないという意味ではありません。 幼児の言語習得において最も重要なこ とは、その言葉の音を聞き、コミュニケーションにどう関連しているかを感じとることです。 子ど も向けの歌やプログラム、特に子どもたちの周りで英語を話すことは、言語習得への道を作るため にとても役に立つ方法です。 さらに、ゲームを楽しめる年齢に達したら、次のステップとして英語 を使ってゲームをすることも良いでしょう。 遊ぶゲームは海外発祥のである必要はなく、馴染みの あるゲームを単に英語で遊ぶだけでも十分効果的です。

幼児期の言語習得には、多様性と反復が鍵となります。 子どもたちは、触れた分だけ学ぶことが できるので、できるだけ幅広い言葉遣いを耳にさせることやその言語を使う経験を積むことが非常 に重要です。 さまざまな日常生活の場面で英語を一緒に話せるように過ごしてみましょう。 子ども たちの脳はスポンジのようなもので、吸収されなかったと思っていても、実はしっかり知識が身に 付いていることがあります。

また、習得した文法や単語などの知識を実際に使う場を設けることも重要です。 例えば、同じ文 や言い回しを一定期間繰り返し使ってみたり、同じ話題や質問について何度も話したり、問いかけ たりすることで、幼い子どもたちの記憶の中にしっかり刻み込まれるでしょう。

幼い子どもたちにとって、英語を「見る、聞く、遊ぶ」から学ぶことは、学校に入学してから教 科書を開いて勉強するのと同じくらい影響力があります。 言語を学ぶことに若すぎるなどというこ とありません。 むしろ、早ければ早いほど良いのです!

ギデオン