Reviewing Class

Once a week is not enough. For us adults, time flies by too fast, but for our kids, a week can be an eternity. And when studying English only once a week, it’s a loooong time between classes.

Too long, really.

But if you just can’t manage to fit in more than one class a week, what do you do?

Your child can still make reasonable progress, but it depends entirely on how much time you can spend together one-on-one using English.

First and foremost is reviewing what was studied in class with the textbook and the workbook. Don’t just read it together, bring it to life. Substitute other words into the patterns––words that the child can relate to––so that the phrases have real meaning to her and aren’t just something to memorize. Be creative.

Of course, work on the homework together––but only after your child has had a chance to try it on her own first. Then sit down and go through it together.

During the week, try to use the patterns and vocabulary from class throughout the day whenever they might happen to come up or wherever you can manage to squeeze them in. Do this lightheartedly and casually. Don’t be a taskmaster. The goal is to make English into a natural part of everyday life, not just a 習い事 once a week. This can be fun for both you and your child.

By this point, you should have realized that learning English is not only for your child. For real progress to be made the whole family should be involved. Make it an enjoyable part of spending time together.

 英語の学習は週に1回ではとても足りません。私達大人にとって、時間はあっという間ですが、子どもにとって1週間とは永遠にも感じられる程です。そして週に1度の英会話クラスでは、次のクラスまでがとてつもなく長いのです。

 ですが、もしどうしても週に1度しか通えない場合、皆さまはどうなさいますか?
 週に1回のクラスでも、お子様は着実に進歩出来ます。しかしながらそれには親御さんがどれだけお子様と1対1で英語に触れられるかに左右されます。

 まず一番最初にすることは教科書とワークブックを使って授業の復習をすることです。ただ一緒に読むだけでは足りません。英語を生活の一部に持ってきましょう。勉強している例文の中に代わりに違う単語---お子様に関連する単語---を使いましょう。そうすることでお子様にとってそのフレーズがただ単に覚えなければならない文章ではなくなります。

 また、一緒に宿題をなさることも必須です。ただし、まず先にお子様自身にさせてからです。そして、その後で一緒に机に向かいましょう。
 レッスンがない間、クラスで勉強してきた文章のパターンや単語を1日中いつでも思い浮かんだときに使うように心がけましょう。気楽にカジュアルにやりましょう。監督になってはダメです。これをする目的は、週に1回の習い事でなく、英語を毎日使う自然なものにするためなのですから...。お子様だけでなく、親御さんも楽しめるはずです。

 この点からも、英語学習がただお子様だけがするものではない、ということがお分かり頂けますでしょうか?本当の英語の成長は家族全員が関わってこそ成し得るのです。お子様と一緒に楽しい英語の時間を作りましょう。

Preparing for Class

More often than not, I find most students unprepared for class. I’m not talking about whether they did their homework or not. Rather, they haven’t put themselves into a mindset conducive to learning and improving language.

The whole point of language is, of course, communication, that is, sharing information and feelings with other people. You must cultivate a keen desire to do so to find success in your English study...and you must bring this attitude to class. Don’t expect rapid progress in your English conversation skills if you just sit passively and uncommunicatively in class like––as my dad would have said––“a bump on a pickle.”

First, before you come to class think about what you might talk about. During the first part of a typical class, there is the opportunity to bring up and discuss topics of your choice. By all means, take advantage of this. The topics are entirely up to you. They may be personal or not––it’s up to you. Consider recent events in your life, work, or family. Think of outstanding news items. Think of English that you have been studying that you’d like to try using. The more you bring to class, the more you’ll get out of it.

Second, cultivate curiosity and a genuine interest in others. Waiting for others to initiate conversation is not “shy” or demure––it’s self-centered. Focus on others instead of yourself and you’ll find it much easier to start and continue conversation. Ask interesting questions in order to get interesting answers. Really listen to what others are saying and respond to them genuinely.

Come to class eager to talk and eager to listen. That’s how to prepare.

クラスに用意ができていない状態で来る生徒さんをしばし目にします。それはただ単に宿題をやってあるかどうかの問題ではありません。「心」の状態が、学ぶことや、英語を上達させようという方向に向いているかということです。

言語が存在するのことの意味はすなわち、コミュニケーションを図るため、別な言葉で言うと、情報や気持ちを他人と共有するためです。自分の英語学習を実り多きものにするためには、コミュニケーションを取りたいという強い願望を抱いて、それをクラスまで持ち込まなければなりません。ただただクラスに来て、受け身の状態で座っているだけなら、早い上達など望む資格はありません。そういった態度のことを私の父はよく「ピクルスのつぶつぶ」のようだと言っていました(ただ意味もなくそこに存在している、ということでしょう)。

まず、クラスに来る前に、何を話せるかどうか考えてみて下さい。クラスが始まって最初の何十分かは、あなた自身が選んだ話題について話し合う機会が設けられています。その場を最大限に利用してください。何を話すかは完全にあなた次第なのですから。個人的なことでも構いません。最近の日常で、仕事で、家庭で、どんなことがあったか考えてみて下さい。印象深いニュースは何だったでしょうか。最近習った英語で使ってみたい言葉があったでしょうか。クラスに持ち込めば持ち込むほど、得られるものは多いはずです。

次に、他の人に対しての純真な好奇心を育てて下さい。向こうから話しかけてくれるのを待つのは、「恥ずかしがり屋」なのではなく、はたまた謙虚なわけでもなく、自己中心的なだけ、という捉え方をしましょう。あなたではなく、相手のことに焦点を当てれば、会話を始めるのも続けるのも、ずっと楽に感じるでしょう。興味深い会話を引き出したければ、興味深い話題をふることです。相手の言うことを聞いて、心からの返答をしましょう。

話したくて、聞きたくて待ちきれない。そんな状態が、準備ができている、ということです。