Improve your Pronunciation to Improve your Listening

“I can’t understand […]” is one of the phrases we most often hear from students. Sometimes it’s regarding a listening selection from a textbook or a media story, or sometimes it’s about a new teacher’s way of speaking. In most cases, it’s not really a matter of “understanding” the content. The problem is one of literally catching what was spoken. The actual sounds could not be heard.

It sounds all too simple but, if you can’t say it, you probably can’t hear it. And this takes us directly to the root of our English listening problems: our own poor pronunciation is often our biggest obstacle to understanding and being understood. And unfortunately our own poor pronunciation is the result of years of conditioning––both naturally and in the school system.

The human brain is designed to not only acquire information, but to filter out information deemed unnecessary. Research has shown that babies can distinguish a wider variety of spoken sounds at six months than they can a year later. They lose the ability to “hear” sounds unnecessary to their mother tongue––or rather, they learn to filter those sounds out.

For example, Japanese has only 5 vowels while English has 18. Those extra 13 sounds are not necessary for the child’s survival in his immediate Japanese environment, so they are filtered out. He learns to not hear them.

This survival strategy is efficient until someday that individual encounters a foreign language––which of course uses non-Japanese sounds. The older he is, the tougher it will be for him to hear and distinguish those unfamiliar sounds.

This clearly makes a strong case for meaningfully exposing kids to foreign languages as early as possible. However, for us adults it explains the often Herculean effort required to comprehend natural speech in a foreign tongue.

Let’s be clear: until we confront and resolve our pronunciation issues, we will be unable to catch much of what is spoken naturally by a native English speaker, and he will likewise be unable to understand much of what we are trying so hard to communicate.

This is why at English Now! we place so much emphasis on clear pronunciation and natural intonation. Without it, you’re linguistically fighting with at least one hand tied behind your back.

In our children’s classes, we address this directly right from the beginning with comprehensive phonics study. Thanks to this, our young students are not only better able to speak English clearly and catch what is spoken, they learn to read much faster and more efficiently.

This autumn, English Now! will for the first time be offering a series of workshops for adults on Saturday afternoons focused on English pronunciation and intonation. This is your chance to concentrate directly on language skills that will ensure that you can finally understand and be understood by native English speakers. Spaces are very limited so apply now to reserve your spot.

リスニング上達のための発音矯正

“I can’t understand […](…が理解できません)” これは生徒の皆さんからよく言われる台詞です。時にテキストやメディア教材のリスニングパートであったり、新しい先生の聞き慣れない言い回しであったり、その対象は様々です。しかし多くの場合、「分からない」のは内容そのものではなかったりします。発せられた言葉を聞き取れたか、その音をきちんと理解できたかが問題となるのです。

単純なことのように聞こえるかもしれませんが、発音できない言葉というのは得てして聞き取ることができません。そしてこれは聞き取りに関する問題の根幹に繋がっているのです。拙い発音はしばしば相手を理解し、また理解される上で大きな障害となります。そして残念なことに、この発音は日常生活と学校制度にて構築された結果なのです。

人間の脳は情報を得るのみならず、不必要なものをフィルターにかけて取り除く機能も持ち合わせています。ある研究では6ヶ月の赤ん坊が認識できる話語(発音)は1年後よりも多いことが証明されています。彼らは母語に不必要な音を聞き取る能力を失い、むしろそうしたものを排除する方法を学んでいくのです。

例えば母音にしても日本語には5個しかないのに対し、英語には18個あります。この余分な13個の発音は差し迫って日本で生活していく子供達には必要がない音ですのでフィルターに掛けられます。そして、聞き取らないことを学ぶのです。
こうして必要なものだけを取り入れる方法は有効と言えます。自身が外国語に出会うまで、つまり日本語にない音に触れるまでは。年を重ねれば重ねるほど耳慣れない発音を聞き取り、認識するのは難しくなっていきます。

上記の内容から、出来るだけ早い時期に子供を外国語に触れさせておくのがいかに意味のあることかお分かり頂けるかと思います。しかしながら、同時に大人にとっては自然な早さで話される外国の言葉を理解するには相当に骨の折れる努力が必要とされることも表しているのです。

はっきり言いましょう。この発音問題にきちんと向き合って解決しない限り、私達はネイティブスピーカーが話す自然な英語を聞き取ることができません。そしてどれだけ懸命にコミュニケーションを取ることを試みても、多くは相手に理解されません。

このような理由から、English Now!でははっきりとした発音と自然なイントネーションに重きを置いた指導を行っております。これ無しでは語学の習得は大変難しいものになってしまいますから。

お子様のクラスでは発音を身につけられるよう、最初から直接フォニックスの学習に取り組んでいます。それにより子供達はスピーキングや聞き取りが良くなっただけでなく、早く効果的に英語を読めるようになってきています。

今秋、当校では初の試みとして土曜日の午後に発音とイントネーションに特化したワークショップの開催を検討しております。ネイティブスピーカーとの相互理解を深めるための英語力に直接働きかけるチャンスです。お席には限りがございますので、ご興味がおありでしたらお早めにお問い合わせ下さい。