Create your child’s English “story!”

It’s been demonstrated again and again that the younger a child starts learning another language, the more skillful they become at it and, moreover, that the child’s intellect as a whole benefits. There’s no doubt about this.

However, this doesn’t simply mean that you must put your child in English school at an early age. Academic study alone isn’t enough to truly and meaningfully acquire English. For real fluency, English must become part of your child’s identity—part of their “story.”

We all have a “story” integral to our identity—to our concept of who we are. This story brings order, understanding and direction to our experience. It develops during our childhood largely under the influence of family and the dominant culture. Our story interprets and explains the world for us and provides us with possible paths to take. It becomes the structure—the paradigm—around which we organize and conduct our lives.

How does English fit into your child’s “story?” What part does English play in their concept of the world—in their identity?

Kids will do what seems natural to them. Parents of students sometimes ask us, “Why doesn’t my child speak English at home?” Well, if English has not been part of the child’s home life except for homework, using it at home will seem contrived and strange. The child is not likely to cooperate enthusiastically with being told to speak English outside of English class. For many children, English only enters their “story” when they’re at English class—nowhere else.

Again, English must be more than academic for your child to gain fluency—it must be a natural, unforced part of their home life. In this way, it becomes part of your child’s “story,” and so, part of their identity. Their surrounding environment must include English as a matter of course, and should stimulate all the senses as much as possible. English should fill their eyes through video and fun, illustrated books. It should fill their ears through song and video. It should be something the child can touch—for example, alphabet blocks, or a globe labeled in English. Taste and smell can even be included through sampling foreign food and travel abroad.

When should English become part of the child’s story? From birth—maybe even sooner! Even before birth we know that the child can hear well. Sing English songs to your unborn baby. If you don’t feel up to it, then play English songs loud enough for the baby to hear. And of course, make sure English songs are a natural part of the child’s everyday life after they makes their debut.

Ideally, parents and siblings will use English at home in addition to the native language—but it’s essential that this is not forced or strained. Having one day a week at home as “English Day,” or having “English Dinner” where only English is spoken are approaches that can work. But if you don’t think your family will go along with this, don’t stress about it. Just try to include fun English as a natural part of enjoyable family home life. Regularly listen together to English songs—perhaps while driving, watch English TV shows and movies, read English kids’ books, and explore English kids’ web sites. Even doing just these goes a long way towards your child feeling natural and comfortable with English.

Such English exposure and familiarity not only helps the child develop academic skills and real-world fluency, it brings a world view with a much broader perspective. Opportunities and exciting possibilities will open up for your child that would never have appeared otherwise.

So parents, let’s actively cultivate and nurture our children’s English “story.”

英語の【物語】を創り出してあげましょう

繰り返し示されていることですが、外国語学習に取り組み始める年齢が低ければ低いほど、子どもはその言語に堪能になります。さらに、全体的な効果として知性が上がるとも言われていますね。これは疑いようのない事実です。

だからと言って、単に早い内に子どもを英会話スクールに通わせれば良いというものではありません。本当の意味で使える英語を身に付けたいのであれば、お勉強としての英語だけでは不十分です。本物の流暢さを求めるのならば、英語を子どものアイデンティティの一部――【物語】の一部に取り込む必要があります。

私たちは皆、自分自身を形作るアイデンティティに欠かせない【物語】を持ち合わせています。これにより私たちの経験や体験には順序や理解、方向性がもたらされるのです。この【物語】は家族や身近な文化の影響を受けながら、子ども時代に大きく発展していきます。これを通して私たちは世界を知り、これから進む可能性のある道を見出していくことになります。【物語】とは人生を歩む上での骨組みや枠組みになるのです。

では、どうしたら子どもたちの【物語】に英語を取り入れることができるでしょう?彼らのアイデンティティや世界で英語はどのような役割を果たすのでしょうか?

子どもたちは、自分にとって自然だと思える行動を取ります。時々「なぜうちの子は家で英語を話さないのでしょうか?」という質問を受けることがありますが、宿題をする以外に家庭で英語に触れる機会がなければ、そこで英語を使うことは子どもにとって不自然でおかしなことのように感じられます。そんな子がレッスン以外の場所で英語を話せと言われても、熱心に取り組もうとはしないでしょう。多くの子どもたちにとって、英語が自分の【物語】に入り込んでくるのは、他でもない英語教室にいる時だけなのです。

繰り返しになりますが、堪能さを求めるのであれば、お勉強としての英語学習だけでは足りません。強制されることなく、あくまで自然に英語が日常生活の一部となる必要があります。このようにして英語は子どもの【物語】、つまりはアイデンティティに組み込まれるのです。英語が含まれるのはもちろんのことながら、子どもを取り巻く環境はできるだけ彼らの感覚を刺激するものであるべきです。映像や楽しい絵本で目を、英語の歌やビデオで耳を満たします。アルファベットの形をしたブロックや英語表記の地球儀など、触れられるものも用意しましょう。味覚や嗅覚は外国の料理を試食したり、海外旅行をすることでも刺激されますよ。

では、英語はいつから子どもの生活に取り入れられるべきでしょうか?生まれた時から―もしくはそれより前からですね!生まれる前から子どもは音をよく聞いています。お腹の赤ちゃんにぜひ英語の歌を歌ってあげましょう。もし自信がなければ、十分なボリュームでCDなどを流して下さい。そして子どもが生まれてからももちろん、日常生活に自然に英語の歌を取り入れましょう。

母国語に加え、両親やきょうだいと自宅で英語を話す機会が持てたら理想的ですね。ただし、強制されたりギクシャクしてしまわないことが大前提です。週に1度「英語の日」や「英語でご飯の日」を作り、時間内を英語だけで過ごしてみましょう。しかしもし家族があまり乗り気でなさそうなら、無理はしないで下さいね。わくわくするような英語をあくまで楽しく自然に家庭に取り込んで下さい。運転中に英語の音楽を掛けたり、一緒に英語のテレビ番組や映画を見ると良いでしょう。英語の絵本を読んだり、海外の子ども向けホームページを閲覧することもおすすめしますよ。たったこれだけのことでも、子どもが英語に親しみを持ち、自然に感じられるようになるための長い道のりの第一歩となります。

そうして英語に触れて慣れ親しむことは、学問的な英語力や流暢さを向上させるだけでなく、子どもたちの価値観や世界観を大きく広げてくれます。外国語への取り組みによってのみ得られる機会や素晴らしい可能性が彼らを待っていますよ。

ご家族の皆さん、ぜひ積極的に子どもたちの英語の【物語】を育んであげましょう。