When to Start?

It’s an ongoing argument that can become emotional and polarize the participants: When should a child begin studying a foreign language?

Traditionalists and nationalists tend to be the most vocally opposed. Many seem to feel that foreign language study at a young age presents a threat to the native language. They hold to the belief that a foreign language must only be introduced after mastery—whatever and whenever that is—of the mother tongue has been attained.

On the other hand, it should be no surprise what side of the debate I side with. Research—and my own experience—has repeatedly shown that “the earlier, the better” is the rule—not only in order to master the foreign language, but to reap numerous other benefits. Foreign language exposure and learning add to the child’s intellectual abilities overall. The foreign language doesn’t make the child “less.” It makes the child “more!” And as long as the native language is kept up and developed concurrently, the foreign language certainly does not detract from it.

Practically speaking, the younger brain is much faster at absorbing new information. It hasn’t yet set up as many filters to screen out information which experience has taught it to be unnecessary for daily life. This is particularly true for sound. Different languages are spoken by manipulating sound in different ways. In the interest of efficiency, our brain gradually learns to filter out sounds unnecessary in our native language. By the time we’re in elementary school, we already have difficulty accurately comprehending and creating many of the sounds used in a foreign language. This seriously holds back both listening and speaking skills. The earlier the child starts, the less this is a problem.

But mastering pronunciation isn’t the only reason to start young. Early competence with a foreign language brings other benefits, both tangible and intangible. Both intellectually and socially the child will become a bigger person. He’ll be taking advantage of parts of his brain less developed in the monolingual. And thanks to exposure to other cultures through language study, he’ll be more open-minded and aware of multiple possibilities and potential. He’ll be more likely to consider options outside the monocultural box. This broader world view is the beginning of true internationalization.

In the end, it’s the parents who will have to make many of the choices which shape their children’s personality and future. It’s a heavy responsibility. I would encourage you to be brave and introduce your child to English as early as possible. Give her the advantage of a head start on learning to skillfully and naturally use English, and in so doing, raise her to become a more broad-minded, worldly individual.

英語は何歳から?

子どもは何歳から外国語学習をするべきでしょうか?時に感情的な意見や人々の対立を含みながら、この議論は今も続いています。

特に声を上げて幼少期からの学習に反対の意を示すのが伝統学者や国家主義者です。その多くは幼い頃から外国語を取り入れることが、母国語習得の脅威になると考えているようです。いついかなる時であっても母国語にしっかり精通した後に外国語は取り入れられるべき、というのが彼らの持つ信念です。

これとは逆に、私が支持する側の意見が上がるのも不思議なことではありません。研究と、そして私の経験からもですが、「外国語学習の開始は早ければ早いほど良い」という結果が何度も示されています。これには単にその言語を習得できるようになるだけでなく、他にも多大なメリットがあります。外国語に触れ、学んでいくことで、全体的な知的能力が高まります。外国語が子どもたちにとってマイナスになることはなく、むしろプラスに作用するのです。母国語が並行して保持、発達されていく限り、外国語がその足を引っ張ることは決してありません。

事実、若い脳は新しい情報を格段に早く吸収することができます。経験により日常生活に不必要だと認識された情報を弾くためのフィルターが、まだ形成されていないからです。これは特に、音の認識に当てはまります。言語が違えば、その音の扱われ方もさまざまです。効率を上げるため、私たちの脳は徐々に、母国語に必要ない音を取り除くようになっていきます。小学生くらいの頃にはもう、外国語で使われる音を正確に理解したり、発音することは難しくなります。これがリスニングとスピーキングの上達を妨げる大きな原因でもあります。早いうちから外国語に慣れておけば、その分だけこの影響は出にくくなるのです。

とは言え、何も発音を習得できることだけが幼い頃から学習することの利点ではありません。目に見える形でも、見えない形でも、早期の外国語習得には恩恵があります。早くから外国語に触れることで、子どもたちは知的にも社会的にも大きな人間になり得ます。一つの言語だけに触れながら脳を発達させないことを、うまく利用できるのです。そして、言語学習を通して他の文化に親しめるおかげで、子どもたちはより広い心を持ち、多様な可能性や将来性に気付けるようになります。単一文化の小さな箱の外にある選択肢を手にできるようになるでしょう。この広い世界観こそが、真の国際化への第一歩なのです。

結局のところ、子どもたちのこの先の性格を形作るためのさまざまな選択をするのはその保護者です。ここにはかなり重大な責任があります。ぜひ皆さんには勇気を出し、できるだけ早くから子どもたちの生活に英語を取り入れてあげてほしいと思います。存分に学び自然な英語を使えるようになるため、幸先の良いスタートを切ることによる強みを、子どもたちに与えてあげて下さい。そして広い心を持ち、世界を良く知る子に育てていきましょう。